woensdag 28 augustus 2019

Censuur op IJzerwake

Mijn stand in de rode circustent
Zondag ll. nam ik nog eens deel aan IJzerwake; ditmaal ook met een eigen stand. Belevenissen en ontmoetingen alom. En daar bovenop die gruwelijke bloedhitte.
Vanuit mijn stand kon ik volop de schransende flaminganten etc. gadeslaan. Daar zag ik letterlijk het "erst das Fressen und dann die Moral" van Bertold Brecht in beeld gebracht. Helaas is de behoefte van de meeste flaminganten etc. naar geestelijk voedsel beduidend minder te noemen. Ja, Vlamingen zijn geen lezend volk en dat in tegenstelling tot onze Noorderburen en de Scandinaviërs.
De poster staat op de achtergrond
Tevens werd ik als standhouder in de vroege uren tot twee maal toe geconfronteerd met de 'veiligheidsdienst' van IJzerwake, die me vriendelijk maar dwingend vroeg de A3-poster van de cover van mijn boek over Hubert Borremans te verwijderen. Immers "VTM loopt rond met een ploeg en ze zouden dat SS-uniform wel eens in beeld kunnen brengen". Ik trachtte uit te leggen dat het hier om een Oostfrontvrijwilliger ging. Tot twee maal toe weigerde ik het portret te verwijderen. Een mogelijkheid tot gratis reclame laat je toch niet zo maar voorbijgaan. Onmiddellijke werd ik ook door enkele goede vrienden bijgesprongen. Incident gesloten. VTM nergens gezien in de grote tent, waar onder meer mijn stand opgesteld stond.
Toch geeft een en ander wel te bedenken van de tegenwoordige mentaliteit ook op IJzerwake, waar tot enkele jaren geleden de Oostfronters tot het vaste patrimonium behoorden en apart begroet werden. Tot wat de dwingelandij van het politiek correct-gedoe al niet leiden kan. Ook nu dus bij een organisatie als IJzerwake. De rest van de dag verliep in peis en vrede.

6 opmerkingen:

  1. Arm,arm Vlaanderen...er is echt geen nood aan een politiek correcte"Vlaamse beweging"!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pieter-jan, veel succes verder met je stand. En ja, in het vervolg is zoiets relevant voor de Ijzerwake. Bang van VTM? Ja, daar zijn ze tuk op zo'n "sensatie". De ordedienst kon hen wel verbieden om je stand te bezoeken, niet? En als de Vrt dit geweten had???? Dan stonden te drummen in drommen om Vlaanderen te "bekakken".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben tegen censuur, laat dat duidelijk zijn. Maar kan me ook bij de wensen van de Ijzerwake iets voorstellen. Ieder van ons weet hoe graag de "elite" ons als onvervalste nazis wil laten zien aan de wereld. Ze wringen zich in alle bochten, gebruiken alle trucen van de foor, om dit te doen. En wees maar zeker dat die affiche een hoofdstuk in hun verslag had geweest. Dus ik kan me de gedachten van de organisatie wel voorstellen. Dit wil niet zeggen dat er geen andere middelen zijn dan te censureren. Beter was samen naar een oplossing zoeken.

    Vlaamse groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je mag nooit je verleden hoe onfraai ook vergeten dus voor mij nooit censuur

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nederlanders zijn helemaal geen lezers. Dus wat wordt met "Noorderburen" bedoeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, enkel als iedere mening gelijkwaardig is kan een visie de doorsnede van de'eenheidsworst' overstijgen, want wie beseft dat zonder Oostfronters de kans groot was dat wij nu door het Rode Leger werden bestuurd? Als mensen dat ontkennen, zijn ze ook 'negationisten' elke oorlog heeft twee kanten van verslaggeving,niemand hoeft haar of zijn rekening te maken, oorlog is geen songfestival

    BeantwoordenVerwijderen